Een lichaam in beweging heeft voor
mij altijd iets fascinerends gehad. Dat ik naast kunstenaar tevens
fysiotherapeut ben is dan ook niet vreemd. Al op jonge leeftijd ging
ik met mijn oudere zus mee naar klassieke balletstukken als Romeo
en Julia, Giselle en andere uitvoeringen van het Nationale Ballet
alwaar ik werd meegevoerd met al dat moois wat ik op het toneel zag.
Later toen ikzelf naast klassiek
ook jazz en moderne dans beoefende raakte ik door de moderne balletstukken
van Jiří Kylián en Anna Theresa de Keersmaeker geboeid. De draaiende,
wringende, springende, rennende dansers laten bewegingen zien die je
niet voor mogelijk houdt en waarbij het lichaam telkens uit zijn alledaagse
context wordt gehaald. Dat je tijdens een voorstelling meermaals niet
kunt overzien wat er allemaal gebeurd maakt het boeiend voor mij.
Datzelfde beeld wil ik in mijn eigen
werk creëren. De dans gebruik ik daarbij veelal als inspiratiebron
maar ook de sport- en skatewereld haal ik beelden voor mijn werk. Een
andere grote inspirator is tevens de postmodernistische schilder David
Salle. In zijn werk creëert hij een chaotische wereld waarbij hij de
toeschouwer uitnodigt tot een oneindige reeks interpretaties van zijn
werk.
Een soortgelijke, ogenschijnlijke
chaos probeer ik in mijn werk te creëren . Dit doe ik door stills van
bewegingen zowel als vlakke afbeeldingen maar ook als plastische afbeeldingen
door elkaar heen te plaatsen. Het zijn transparante lagen waarbij ik
houtsneden combineer met gemengde technieken. Ze gaan een verbinding
met elkaar aan en laten een beeld zien dat niet in 1 keer te overzien
is. Door te focussen kun je pas goed zien wat er gebeurd. De toeschouwer
wordt daardoor uitgenodigd vanuit zijn eigen belevingswereld een eigen
interpretatie aan mijn werk te geven.
Anja Knoopers
|